Педагогічне портфоліо вчителя світової літератури Антонюк Галини Володимирівни

Автор блога: Галина
Тема: Урок-асоціація «Зоряне сузір’я «срібного століття» російської поезії»
+1
Тема: Урок-асоціація «Зоряне сузір’я «срібного століття» російської поезії»
Мета: узагальнити набуті знання з теми «Поезія срібного століття», поглибити уявлення учнів про літературні напрямки;
формувати навички виразного читання поетичних творів та їх аналізу, розвивати асоціативне мислення школярів, їх творчі здібності та вміння презентувати власні роботи;
прищелювати учням любов до художнього слова, сприяти вихованню естетичних почуттів.
Епіграф:
Бо пам’ятайте,
Що на цій планеті,
Відколи сотворив її пан Бог,
Ще не було епохи для поетів,
Але були поети для епох.
Ліна Костенко

Висловлювання про поезію на мультимедійній дошці:
Поезія – музика душі
Вольтер
Поезія – це все, що є щирого і задушевного в усьому
Гюго
Поезія – це завжди неповторність…
Л. Костенко

Хід уроку
І. Вступне слово вчителя, оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності учнів.
Залишилися у минулому уроки, присвячені російській поезії «срібного століття». І сьогодні ми проведемо підсумковий урок-асоціацію, на якому пригадаємо поетичні перлини тієї епохи. А епіграфом уроку будуть слова Л.Костенко….
ХІХ століття називають «золотою добою» російської літератури, а початок ХХ – «срібною». «Золоте століття» - це епоха Пушкіна, Лермонтова, Гоголя, Толстого, Достоєвського, Чехова, які здивували увесь світ силою художнього зображення, а також співчуттям і людяністю. Але творчість Блока, Ахматової, Маяковського, Пастернака має не менше прихильників. Вона не затуляє, а відтінює світло «золотого століття».
Надто яскраві зірки засяяли тоді одночасно на поетичному небосхилі, надто вже досконала була їхня мова, надто вироблена поетична культура. Але, на жаль, вік «срібного століття» був буже коротким. 1917 рік когось відправив в еміграцію, когось на страту, когось прирік на багаторічне мовчання.
«Срібному століттю» було відмірено близько 20 років. Але повага до цього, на перший погляд, короткого періоду розвитку російського мистецтва є такою великою, що його називають не 20-річчям, а століттям, на тлі якого можна побачити трагічний профіль Ахматової, сумний погляд М.Цвєтаєвої, величні постаті Блока, Маяковського, Пастернака... Це люди найвищої культури, це свічадо думки, без якого неможлива людська цивілізація. Це вони створили диво – подарували світу «срібне століття» російської поезії. Самі вони рано згасли, але запалили для нас яскраві поетичні зірки, створили чудове сузір’я, яке і донині освітлює нам життєвий шлях. Як тут не згадати вірш В. Маяковського «Послушайте...»? (Звучить поезія)
І якщо зорі на нічному небі освітлюють дорогу закоханих, то зірки на поетичному небосхилі палають для тих, хто небайдужий до слова, хто вбачає в поезії «музику душі», як сказав Вольтер. (Звертаю увагу на вислови про поезію на мультимедійній дошці)
ІІ. Комп’ютерні технології
Презентація «срібної доби» російської поезії

ІІІ. Складання асоціативного куща (на фоні музики)
Отже, поезія «срібного століття». Закрийте, буль ласка, на мить очі і уявіть собі ті асоціації, які виникають у вас, коли я промовляю слова «срібне століття» російської поезії.
Внутрішнє збентеження, революційні перетворення, відчай, песимізм, розчарування, напруга пошуків, схвильована свідомість, потрясіння, безумство, сердечний біль, сльози, надії і розчарування, злети і падіння, здобутки і втрати, тривога, духовні пошуки, блиск, сяйво...
- А які звукові асоціації виникли у вас?
Дзвін срібних дзвіночків, солов’їний спів, пориви вітру, плескіт хвиль, хор голосів, мелодії Скрябіна, Рахманінова....
- З якими літературними напрямами у вас асоціюється «срібна доба»?
ІV. В залежності від вибору модерністичного напряму ви самі до сьогоднішнього уроку сформували групи і виконували певні завдання. Зараз ми заслухаємо звіт груп: «Символізм», «Акмеїзм», «Футуризм», «Новоселянська поезія», «Незалежні поети».
Завдання для груп:
1) підготувати повідомлення про літ. напрямок;
2) продекламувати поезії (за власним вибором);
3) презентувати творчі роботи-асоціації;
4) створити синкани по темі.
Роботи офомити на листі формату А4, оскільки результатом співпраці буде поетична збірка «Этот мир очарований,
Этот мир из серебра…» (В. Брюсов «Первый снег»)
Переможець конкурсу на кращу титульну сторінку поетичної збірки демонструє свою роботу і коментує художнє оформлення.
Збірка буде зберігатись у кабінеті зарубіжної літератури, і наступні покоління учнів будуть мати змогу долучитись до неї.
V. Поезії «срібної доби» вражають своїм розмаїттям. Інколи дивуєшся, наскільки вони різні, і мимоволі згадуєш слова Л.Костенко:
Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшки – вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби
І вірші є – каторжани.
Так свої асоціації щодо поезії висловила українська поетеса. А ще поезія для неї – «це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». А що поезія для вас? Поділіться своїми асоціаціями.
(Поезія – це розкішний квітучий сад, це джерельце води, до якого можна припасти спраглими губами, острів, на якому можна відпочити від цивілізації, маяк, який не дасть збитись зі стежини у бурхливому житейському морі.)
VI. Судячи з ваших висловлювань, поезія – це скарбниця духовності. До духовної скарбниці також можна віднести інші види мистецтва, зокрема живопис і музику. До речі, ніколи ще в російській культурі слово не було так тісно пов’язано з живописом і музикою, як у «срібну добу». Про це вам розповість...
Повідомлення учня про живопис і музику «срібної доби».
(Розповідь супроводжується демонстрацією репродукцій картин на мультимедійній дошці).
Звучить романс «Мне нравится, что вы больны не мной…».
VIІ. Підсумок.
Ви мали змогу пересвідчитися, що поезія «срібної доби» донині бентежить людські душі. Цій поезії сто і більше років. Вона народжувалась на рубежі віків. Ми з вами також зараз живемо на рубежі століть – ХХ і ХХІ. Чи є щось спільне між нашим часом і рубежем ХІХ і ХХ століть? Що саме? (Відповідь учнів)
Саме зараз мистецтво «срібного століття» стає ще більш актуальним. Якщо ми зрозуміємо, що відбувалося в душах людей тоді, можливо, ми зможемо зрозуміти, що відбувається зараз.
Мистецтво «срібного століття» випромінює своє світло, свою енергію і донині. І ми, ті, що народилися у ХХ і живемо у ХХІ ст., відкриваємо його для себе, дивуємося, захоплюємося, починаємо розуміти і любити. То ж я вам бажаю щастя відкриття і пізнання поезії, музики і живопису «срібного століття».
VIІІ. Домашнє завдання: створити рекламу поезії «срібного століття» для розміщення на сайті юного читача.
ТЕМА. РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ В РОМАНІ Ж.ВЕРНА „П`ЯТНАДЦЯТИРІЧНИЙ КАПІТАН”
0
ТЕМА. РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ В РОМАНІ
            Ж.ВЕРНА „П`ЯТНАДЦЯТИРІЧНИЙ
            КАПІТАН”                            

МЕТА: продемонструвати пафос романтики подорожей  в романі
             Ж.Верна; розвивати навички роботи з текстом художнього твору;  поглиблювати теоретико-літературні знання учнів; виховувати високий естетичний смак на зразках високохудожніх творів різних видів мистецтв.

ОБЛАДНАННЯ:  для мультимедійнихслайдів, слайди із зображенням картин І.К.Айвазовського; портрети поетів, письменників – авори творів про морську стихію.


ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі   вмінь і навичок з елементами дослідження.

                                
ЕПІГРАФ                    ВІТАННЯ ШЛЮ МОРСЬКИМ ВАЛАМ…
                                                                                      ДЖ. БАЙРОН                  
  

                                                  ХІД УРОКУ
  
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  (Слайд 1)
Звучить мелодія з шумом моря.

1. Слово учителя. Постановка проблемного питання.
Протягом кількох уроків разом з героями роману Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”, ми мандруємо незвіданими  шляхами. Перегортаючи кожну нову сторінку твору, ми відкриваємо нові історії, насичені небувалими досі подіями. В образі Діка Сенда, місіс Уелдон, Джека, Геркулеса та інших представлені мужні, рішучі, сміливі, здатні на самопожертву в ім`я близьких дюди.
Герої книги Ж.Верна потрапдяють упригоди які влаштовує їм матінка-природа. Саме від неї залежатимеме їх мандри.
Водна поверхня – що пов`язує між собою різні країни світу. Море,
як було, так і залишилося морем, іноді таким привітним, ласкавим і ніжним, а часто – непередбачуваним, суворим і підступним. Різні настрої моря зображує нам Ж.Верн.
Але не тільки письменник може висловити свою любов чи неприязнь до моря. Існує мистецтво, з допомогою якого ми можемо не лише почути, а й побачити море в його різних проявах. Саме такі настрої моря вдалося передати на своїх полотнах російському художнику Івану Констянтиновичу Айвазовському.  
                                                                     (Слайд 2)
        Створення проблемної ситуації.                (Слайд 3)
Завдання. Дослідити мистецтвознавчу проблему.



Для вирішення проблемного питання на попередньому уроці було стволрено дві дослідницькі групи, які працювали над темою завдання. Кожна з них, використовуючи різні шляхи пошуку, підібрала ряд матеріалів.
II. РОБОТА ТВОРЧИХ ГРУП.                   (Слайд 4)

Групи одержують умовні назви – „Чарівний пензлик” та „Морська хвиля”.
Вчитель. Кожна група працює за довільним планом, створюючи захист з допомогою різних технологій.

Робота групи „Чарівний пензлик”.

Віртуальна екскурсія картинною галереєю. Демоннстація на мульитимедійноме екрані слайдів з репродукціями картин І.К.Айвазовського. .
                                            (Слайди 5-7)
  
 Перегляд картин з коментуванням учнів.
Біографи.
- Протягом усього свого життя Айвазовський був нерозривно пов’язаний з морем. Уже йогго перші роботи в жанрі морського пейзажу (марини) досягли великого успіху і визначили подальшу долю талановитого художника: Петербурзька Академія мистецтв, яку він закінчив, відрядила його спочатку до Криму, а потім  до Італії, Франції, Англії.

- Після повернення до Петербурга перед Айвазовським відкрилася можливість успішної кар’єри: він був зарахований до Головного морського штабу, Академія мистецтв присвоїла йому звання академіка, коли йому було лише 27 років, а в 30 став професором. Але художник відмовився від блиску столичного життя і оселився в Криму.
(продовження віртуальної екскурсії, демонстрація слайда із зображенням картин „Дев’ятий вал”, „Буря”, „Хвиля”)

Мистецвознавці.
- Величезна пінна на гребені хвиля невідворотно насувається на загублений в в безмежному бурхливому океані уламок щогли. За нього чіпляються люди, яківрятувалися після катастрофи. За першою хвилею виростаюдруга, ще загрозливіша, а тим часом перші промені сонця пронизують водяну товщу, і кипіння яскравих барв – зелених, синіх, фіолетових, рожевих – змішується із кипінням морської стихії... Це „Дев’ятий вал” – одна з найвідоміших картин художника. Грізний,величний, але сліпий у своєму гніві стихії тут протистоїть людина – тендітна, слабка, наділена силою духу і мужністю.

- Тема катастроф  і надалі приваблювала Айвазовського, але поступово вона набуває спокійнішого характеру. Зображаючи море в постійному русі, мінливості, художник створив картини, що приваблюють потужністю і внутрішнбою красою величних морських просторів. Такими, наприклад, є „Чорне море”, „Серед хвиль”, на яких лише дві дійові особи: бурхливе море і вкрите хмарима небо, що розігрують вічну драму своїх стихій.
(слайди з картинами Айвазовського „Чорне море”, „Серед хвиль”)
                                          
- В історію світоло мистецтва Айвазовський увійшов як мариніст, що яскраво і схвильовано оспівував красу морських просторів.
(Слайди інших картмн Айвазовського із зображенням моря.)  (Слайди 8-9)

2. Бесіда за запитаннями.
--Як називається зображення природи в художньому творі?
--Які існують різновиди пейзажу?

3. Читання уривків  поетичних творів з описом морської стихії.
(Лірика О. С. Пушкіна, М.Ю.Лермонтова та інших авторів)
(Слайди-пейзажі)

Робота творчої групи „Морська хвиля”

Вчитель. Ця група досліджувала текст твору Ж.Верна „ п`ятнадцятирічний капітан”
(Слайд із звуковим шумом моря)
а) виразне читання вчителем уривка із твору Ж.Верна „Діти капітана Гранта”.
„ – О море, море! – повторював Паганель. – Ось де виявляється на всю силу хист і завзвття людини, а корабель – то справжня колісниця цивілізації! Уявіть собі дрізі, якби земна куля буля суцільним величезним суходолом, ми навіть у XIX столітті не знали б і тисячної його частки. Тільки морю ми завдячуємо тим, що, як скащав один американець, між усіми частинами світу всатовилися тепер родинні зв’язки.”

Вчитель. Як ви вже відчули, справжнім гімном морю на невтомним мандрівникам прозвучали слова Ж.Верна.
б) зачитування учнями уривків з твору Ж.Верна мариністичних пейзажів.
 Тихий океан у цих широтах і далі був пустельний. Жоден корабель не з’являвся на обрії. Здавалося, мореплавці назавжди покинули ці морські простори... (ч. I,p.VI)
 Однак, хоча море  й пустельне, воно саме в тому привертає до себе особливу увагу. Дарма, що його поверхня видається одноманітною неуважнеому зорові – вона безмежно розмаїта для того, хто вміє дивитись. Найменша мінливість водяного обширу чарує уяву тих, що відчувають поезію моря. Онде гойдається на хвилях пучок морської трави, там морська водорость – саргасова гілка – лежить на воді хвилястим візерунком, а там пливе шматок дошки, розкриваючи широке поле для здогадів. Чого тут тільки не має! Перед цим безкраїм обширом багата уява не знає спину. (ч. I,p.VI)
 Кожна з цих часточок води, які то підносяться парою до хмар, то спадають з неба дощем, може, приховує в собі таємницю якоїсь карастрофи! І слід позаздрити тим, хто своїмдопитливим розумом уміє розкравати таємниці океану, хто вміє заглядати глибоко під його хвилясту поверхню!
 Над водою ширяли буревісники – білі, з коричневою смугою на крилах. А високо в  небі, поаважно змахуючи своїми деситифутовими крилами, літали величезні альбатроси. Вряди-годи вони сідали на хвилі і нишпорили дзьобами в воді, шукаючи поживи. (ч. I,p.VI)
 Протягом кількох хвилин годі було щось розібрати в цім воднім смерчі, що розлітався бризками та піною, розкатуючи на всі боки велетенські хвилі. (ч. I,p.VIII)
 Одна за одною котилися довгі хвилі, вони ще не стикалися між собою. Проте вонибули вищі, ніж од вітру такої сили. З цього слід було зробити висновок, що десь неподалік, на заході, бушував сильний шторм і що він незабаром захопить їх. (ч. I,p.XI)
 Хитавиця була жахлива. До того ж хвиля могла завадити „Пілігримові” страшного удару ззаду. Але велетенські хвилі котили швидше, ніж ішла шхуна-бриг, загрожуючи захлюпнути корму. В цьому криється небезпека для суден, що втікають од бурі. (ч.I,p.XII)
 ...Буря, очевидно, вщухла, і, хоч море й далі залишалося бурхливим, вітер слабнув, повільно змінюючись на західний.
 Попід берегом вималювалась довга смуга рифів, над якими бурхало й пінолося море. Прибій був дуже сильний: велетенські хвилі злітали ледве не до краю високого берега... Однак шлях до бухти перегороджувала смуга рифів, що між ними нелегко буде пройти. Прибій свідчив про те, що море всюди над рифами мілке... (ч.I,p.XIII)
 ...Якщо вилити на воду китовий жир – саме тоді, коли „Пілігрим” опинпиться на мілководді, - то він на мить заспокоїть море, зв’язавши хвилі, й судну буде легше пробратися між рифами. Під шаром жиру море одразу, мов би якимись чарами заспокоїлося, щоб за мить забурхати ще дужче... Страшний поштовх струсонів судно. Величезна хвиля підняла його й кинула на прибережне каміння; щогли з тріском поавлилися, на щастя, нікого не зачепивши. (ч.I,p.XIII)
Вчитель. Таким було море  в творі Ж.Верна „П’ятнадцятирічний капітан”. Воно випробовувало екіпаж „Пілігрима”, було жорстоким до долі мандрівників. Воно нізащо карало невинних людей і випробовувало волю та терпіння Діка Сенда, місіс Уелдон, Геркулеса, Тома, Джека та інших. Воно чудове в погожу днину, та суворе під час бурі. Воно може ласкати хвилями, а може й накрити ними назавжди.

ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ ПРЕЗЕНТАЦІЇ КОМАНД. ВІДПОВІДЬ НА ПРОБЛЕМУ ДОСЛІДЖЕННЯ.

Висновки команд
„Морська хвиля” „Чарівний пензлик”
Ж.Верн багато мандрував – плавав Середземним морем, побував в Атлантиці, Америці. В першу свою поборож він вирушив в 14 років: втік із дому. Високий зріст хлопця, його енрегійність та добре знання морського жаргону допомогли влаштуватися юнгою на торговому судні . на його превеликий жаль плавання тривало лише кілька годин: батькам вдалося впіймати втікача. А пристрастним ставленням до моря, до подорожей він поділився з читичами, перенісши свої почуття на сторінки пригодницьких романів.
Він обожнював море, він ним жив, олюднюючи всі людські й нелюдські риси.
Завдяки емоційному ставленню до моря, великій силі почуття автор створює картини твору. Іван Костянтинович Айвазовський і море...
Образ людини-митця та образ морської стихії...
- Чи можемо ми уявляти їх відокремлено? - Ні!
- Чи можемо ми вимовити слово „романтика „ не згадавши прізвище Айвазовського? - Ні!
- Чи можемо ми казати слово „Крим”, не уявивши картину „Чорне море”? - Ні!
- Чи можемо ми уявити Петербурзьку Академію мистецтв без Айвазовського?- Ні!
- А слово „мариніст „ існує без постаті Айвазовського? – Ні!
Темою 600 творів образотворчого мистецтва, героєм яких є море, був І.К.Айвазовський. ця цифра і факти говорять про безмежну любов автора до моря. Якщо записати, що було пафосом його творчого життя? Що було його пристастю? Відповідь та саама – море.


IV. ОПРАЦЮВАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ.
      РОБОТА В ЗОШИТІ.

ПАФОС – емоційно-оцінювальне ставлення письменника до зображувальної ним дійсності,що відзначається великою силоюпочуттів; емоційне звучання,настрій твору, який відзначає його загальну тональність.

IV. ПОВТОРНЕ ЗВЕРТАННЯ ДО ТЕМИ УРОКУ.  
Вчитель(висновок)
      Поетизвція романтики подорожей є одним із провідних пафосів творів Ж.Верна взагалі та роману „П`ятнадцятирічний капітан” зокрема. (Слайд 10)

      Вважаю, що мети уроку ми досягли. Творчим групам вдлося довести прблемне дослідження до завершення та дати відповідь на прблемне питання уроку.Адже, саме море – джерело натхнення письменника Ж.Верна та художника І.К.Айвазовського. Саме воно й об`єднало їх та надихнуло на створення таких шедеврів.
V. ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ ОКРЕМИХ УЧНІВ ТА МІКРОГРУП.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Мікрогрупам учнів (ботанікам, зоологам,географам, навігаторам,історикам) підготувати повідомлення про відображення  в романі „П’ятнадцятирічний капітан” знань із відповідних наук.
ЗАСУДЖЕННЯ РАБСТВА В РОМАНІ Ж.ВЕРНА „П`ЯТНАДЦЯТИРІЧНИЙ КАПІТАН”
0
ТЕМА.  ЗАСУДЖЕННЯ РАБСТВА В РОМАНІ Ж.ВЕРНА
          „П`ЯТНАДЦЯТИРІЧНИЙ КАПІТАН”


МЕТА: підвести учнів до розуміння позиції Ж..Верна щодо рабства як потворного явища людського суспільства ; вчити їх досліджувати мовний матеріал; удосконалювати навички складання плану художніх образів; виховувати в школярів самостійність, незалеж        ність у ставленні до проблем, порушених у романі.

ОБЛАДНАННЯ: тексти твору Ж.Верна, об`ява в газеті за 1829 р. Про аукціон, карта „Работорговий трикутник.”

ТИП УРОКУ: комбінований з елементами проекту, засвоєння нових  знань, вироблення на їхній основі вмінь і навичок.


ЕПІГРАФ                    РАБОТОРГІВЛЯ! ВСІ ЗНАЮТЬ, ЩО
                                     ОЗНАЧАЄ ЦЕ СЛОВО, ЯКОМУ Б НЕ
                             ПОВИННО БУТИ МІСЦЯ В ЛЮДСЬКІЙ  МОВІ.
Ж.ВЕРН

                              
                                                   ХІД УРОКУ

1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. На попередніх уроках ми говорили про героїв роману Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан” Діка Сенда та Геркулеса .Аналізуюци їхні вчинки, ми стверджували, що цих героїв обов`язково слід назвати справжніми людьми. Яка ж вона справжня людина?  
Аби підтвердити свою думку, ви підготували проект, перерахувавши вчинки героїв та риси характеру. Ви працювали по групах .
1 група – з образом Діка Сенда.
2 група – з образом Геркулеса.
Попрошу продемонструвати та довести результат своєї проектної діяльності.
                            ( коментарі учнів)

2 . Робота над проектами.


                     Справжня людина. Яка вона?

ІМ`Я  ГЕРОЯ


               ВЧИНКИ


ОСОБИСИІСНІ ЯКОСТІ


   ДІК
  СЕНД















ГЕРКУЛЕС







Рятує всіх, хто залишився на
кораблі.

   Допомагає друзям  врятуватися від грзи.



   Помста Гаррісу.


    Рятує друзів від дикунів-людожерів.

   Рятується в страшному водоспаді.

    Тікає від тубільців.


   Визволяє місіс Уелдон і Джека.


  Рятує Діка Сенда.
  Моряцький хист, мужність,    сила волі, відповідальність.

  Кмітливість,спостережливість, застосування наукових знань на практиці.

   Сміливість, рішучість, ненавість до ворогів.

   Готовність до самопожертви, героїзм.

    Здатність миттєво приймати рішення, сила.

    Відважність, непримеренність,сила.

   Готовність до ризику й самопожертви, винахідливість, сміливість.

   Героїзм, скромність.  

Вчитель. Вчинки героїв – справжній героїзм. А героєм може бути тільки та людина, яка у будь-яку хвилину здатна на самопожертву .
Спробуйте підібрати малюнок, що символізує справжню людину.




(Учні малюють на аркушах паперу та демонструють класу)



II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Слово вчителя.
Вислів „справжня людина” звучить дещо дивно. А що виходить є несправжні люди? Пригадайте один відомий вам міф про створення Прометеєм людей і тварин. (Титан Прометей  з волі Зевса виліпив людей і тварин. Але звірів вийшло  набагато більше. І тоді Зевс звелів Прометеєві „переліпити” частину тварин у людей. Той виконав наказ, але сталося так, що перероблені істоти отримали людську зовнішність, а сутність зберегли хижацьку. Тому постало питання, а як же розрізняти справжніх людей і нелюдів?)
Я пропоную вам на основі вже вивченого матеріалу (твору Ж.Верна) навчитися розпізнавати тих людей, які за міфом були „переплетені” з тваринами.
        Умовно поділимо героїв за традицією на: -- позитивних;
                                                                                -- негативних.
Для цього виконайте завдання словникової роботи.

2.  Словниковий диктант. (Розподілити героїв роману у дві колонки)
                                              (Дік Сенд, Гарріс, Муані-Лунга, Нен, Геркулес, Ібн-
                                              Хаміс, кузен Бенедмкт, місіс Уелдон, Негору, Жозеф
                                                Антоніу Алвіш)
3. Евристична бесіда.
     -- Чому до негативних героїв ви віднесли Алвіша, Гарріса, Негору, Муані-Лунга, Ібн-Халііса?
     -- Яка їх роль у творі? Яким ключовим словом ви б могли об`єднати ці імена?  (РАБОТОРГІВЛЯ)

IІІ. ВВЕДЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.
1.Слово вчителя. Запис теми, епіграфу уроку.
2. Робота творчої групи.(за розділом 1 , ч. 11-  „Работоргівля”)
     а) XI ст.- початок торгівлі неграми.
     б) ХІ ст.- початок поширення работоргівлі на африканському континенті. Створення торгових агенств.
     в) Коментар ілюстрації „Кораблі смерті”.
(Рабів заганяли на „корабель смерті” для транспортування в Америку. На ілюстрації ви бачите зображення британського судна „Брук”, на якому кожному рабові на сорокаденну подорож відводилося місце 180-16,5-70 см. Тому багато з них помирало під час подорожі).
3. Коментоване читання уривків з розділу 1, ч.1-„Работоргівля”
       ЗАВДАННЯ. Під час читання вчителем уривків твору, підібрати ключові слова до:
               а) імен        ЛЕВІНГСТОН
                                   ГРАНТ
                                   СПІК
                                   БЕРТОН
                                   КАМЕРОН
                                   СТЕНЛІ  ( дослідники )

                  б) дат        1807, 1814, 1820, 1833, 1848, 1859  ( дати указів про боротьбу з работоргівлею)
4. Спостереження мовних засобів у творі.( учень заздалегідь готує матеріал)
    -- Про що свідчать ці цитати-описи?
( „Підганяли нагаями”, „тягли дітей голих і босих”, „людська череда”, „на шиях важкі колодки з рогачами”, „батоги смугували спини”, „муки бранців”, ”дика жорстокість наглядачів”, „невільниця шкутильгає”, „плече, розсічене ударом нагая”, „нестерпні страждання”, „моторошні крики в пітьмі”, „живі скелети”, „криваві сліди”, „дорога, всіяна трупами”.)
     -- Якою є позиція автора стосовно такого явища, як рабство? Аргументуйте відповідь.
5. Літературна вікторина „Упізнай героя”.
а) „...був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужій чоловік. Чи мав він якусь освіту? Мабуть, так, це видно було із зауважень, які часом прохоплювалися в нього.”(ПОРТУГАЛЕЦЬ НЕГОРУ)

б) „ Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, засмагле, аж чорне обличчя, мов у того кочовика, що все своє життя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з халявами до колін, на закаблуках високі остроги, які дзвеніли на кожному кроці”.(ГАРРІС, американець)

в) „На голові в нього... щось на взірець тіари, прикрашеної пазурами леопарда, пофарбованими в чорний колір, і втиканої віхтиками білої вовни”.(ТУБІЛЕЦЬ МУАНІ-ЛУНГА, володар Казонде)

г) Він уже досить літній чоловік, не був, як дехто може подумати ”мсунгу” тобто білим. Тільки ім`я мав португальське—безперечно, взяв його з комерційних міркувань...був чистокровний негр; звали його Кенделе. Родом із Донду, на березі Кванзи, він почав свою кар`єру звичайним агентом у работоргівця. Врешті-решт цей негідник став одним з найбільших торгівців неграми.” (ЖОЗЕ АНТОНІУ АЛВІШ, чистокровний негр)
  -- Яка роль цих образів у творів Ж.Верна?
  -- Чи тільки „білі” займають почесне місце? (доведення цитатами з розділу „Ярмарок”)

ІV. ПІДСУМКОВА БЕСІДА. ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ.

1.Запис плану-характеристики работоргівців у романі Ж.Верна у зошит.
       I. Засудження рабства — одна з провідних ідей роману Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”.
     II.  Зображення  системи работоргівлі в Африці.
        1.Прагнення до власної наживи—основна мета торгівців „чорним деревом”.
        2. Ненависть і жорстокість до тубільного населення—спільна риса як білих, так і темношкірих „вельмишановних комерсантів”.
        3. Немилосердність стосовно пригноблених—шлях до винищення цілого народу.
    III. „Треба, щоб у світі знали про це”.(Ж.Верн)

2. Заключне слово вчителя.
  Як бачимо, іде засудження работоргівлі—одна з провідних у романі. Поряд з нею тема грошей, наживи.
Завжди, коли мова іде про такі речі, як рис, швацькі голки, коні, ми розуміємо поняття „ціна товару”. Але, 1829 року в одній з американських газет надрукована об`ява, а після слова „коні, написано „люди”—на продаж чи в оренду, то, мабуть жарт? Нажаль—ні!
„Як важко мені описувати ці картини! Але я вважав своїм обов`язком відтворити їх у всій їхній жахливості... І треба, щоб у світі знали про це”—писав Ж .Верн.
І ми, читаючи твір ”П`ятнадцятирічний капітан”, переконуємось в тому, що рабство—чи не найганебніша сторінка в історії людства.

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Створити  картки-персоналії , присвячені видатним дослідникам Африки.
- Карта-персоналія видатного російського художника І.К.Айвазовського.
- Вивчити 1 вірш про море.
- Виписати в зошит цитати з описом моря.
РОЗСЛІДУВАННЯ „СПРАВИ МГАНГИ” ( ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ГЕРКУЛЕСА)
0
ТЕМА. РОЗСЛІДУВАННЯ „СПРАВИ МГАНГИ”
( ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ГЕРКУЛЕСА)

МЕТА: навчати  учнів аналізувати художній образ, ситуацію, застосовувати в на практиці певні знання; розвивати в школярів спостережливість, навички уважного читання, уміння добирати необхідні факти, логічно їх поєднувати, переказувати ключові моменти, виховувати в дітей кращі
людські якості: вірність друзям, готовність прийти їм на допомогу,здатність до самопожертви.
ОБЛАДНАННЯ: тексти роману.
ТИП УРОКУ: рольова гра

ЕПІГРАФ                             УПЕВНЕНИЙ ПОГЛЯД ТА ГОРДА
                                             ПОСТАВА НОВОГО МГАНГИ МИ-
                                             МОВОЛІ ВИКЛИКАЛИ ПОВАГУ.
                                                                       Ж.ВЕРН
      
                                            ХІД УРОКУ

1. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
-- Завітаймо до Казонде, відомого своїм невільничим ярмарком.Саме сюди  
привели Діка Сенда та його друзів – негрів зі шхуни „Пілігрим”.
Увесь торговий квартал належав Жозе-Антоніу Алвішу. Факторія, в якій він прживав, охоплювала велику територію з багатьма будинками, хатинами і куренями. Саме туди була доставлена місіс Уелдон із сином Джеком і кузеном Бенедиктом. Алвіш дуже шанував життя своєї бранки. Тому коли одного дощового дня місіс Уелдон із сином якимось дивовижним способом були викрадені зфакторії, Алвіш пережив справжнє потрясіння.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Я пропоную вам пофантазувати й уявити , що ми з вами досвідчені слідчі детективного агенства і саме до нас звернувся Алвіш, неабияк стурбований зникненням місіс Уелдон та її сина. Він попросив нас розслідувти цю справу й назвати викрадача його бранців. Звичайно, допомогати такому негіднику , як Алвіш, ми не будемо. Але історія викрадення місіс Уелдон справді цікава, і ,я думаю, наш професійний обов`язок – розслідувати цю справу якнайкраще.        

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ.
IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

РОЛЬОВА ГРА

1. Учитель. Пропоную  розпочаит розслідування із з`ясування особистості Жозе-Антоніо Алвіша. Нам треба відповідь на запитання:                    
-- Чому він так зацікавлений долею місіс Уелдон? ( Алвіш був літній негр . Він розпочав свюкар`єру звичайним агентом у работорговця. Завдяки своїй жорстокості , підступності,жадібності став одним знайбільших торговців неграми. Алвіш ставився до місіс Уелдон як до „комерційної цінності”, тому що розраховував отримати частку викупу за місіс Уелдон.)
А тепер з`ясуємо всі обставини викрадення місіс Уелдон.
2.Переказ тексту розділу „Мганга”.
. Бесіда за запитаннями.
-- Яку зовнішність мав мганга? ( „Мганга був із себе дуже показний: чистокровний негр, футів шість на зрісті, мабуть, дуже сильний. Упевнений погляд і горда постава нового мганги мимоволі викликали повагу”).
--Чи знали в Казонде уславленого мгангу в обличчя? (Не знали).
--Що незвичайного було в появі чаклуна та в ньоиу самому? (Зазвичай чаклуни об`єдеуються по три, чотири, а то й по п `ять чоловік і ходять по селах разом із почтом помічників і слуг. Цей мганга прийшов сам. Іще одна особливість нового мганги: він був німий).
-- Аналізуючи наведені факти, чи можна стверджувати. Що той хто прийщов у Казонде того дощового дня, не був справжнім мгангою? (Так, це було очевидно).

***-- Назвіть факти, які засвідчують, що той, хто назвався мгангою, викрадаючи місіс Уелдон, ризиквав життям. ( „...чаклун узяв за руку внлику повелительку Казонде. Придворні хотіли були перешкодити такому небаченому етикету. Але силач-мганга ухопивза карк першого, який підбіг до нього, і жбурнув його  вбік, кроків на п`ятнадцять.” Коли він зірвав ворота фактрії Алвіша, солдати і раби кинулися до нього, очевидно, щоб зв`язати.Коли погода іще більше погіршилась,небо знов захмарилося,перші краплі дощувпали на землю.тубільці гнівно глянули на мгангу.” Муана насупила брови. Лихий це знак – чаклунові могли тут же відрізати вуха. Коло тубільців зімкннулося,до гори знялися кулаки”)

*** --Чи можемо ми зробити висновок, що людина. Яка так ризикувала в цій справі , була надзвичайно зацікавлена долею місіс Уелдон? (Так. Це очевидно).

4. Учитель. Ураховуючи те, що місіс Уелдон була бранкою, нам не важко зробити припущення, що метою того, хто її викрадав,було визволити місіс Уелдон з полону. Але нам залишається з`ясувати, хто міг це зробити? Очевидно, ця людина була з близького оточення місіс Уелдон. Тож звернімося до тих тубільців, які брали в полон Місіс Уелдон та її друзів. Можливо вони пригадають щось цікаве.

• РОЗПОВІДЬ ПРО ПОЛОН МАНДРІВНИКІВ ВІД ІМЕНІ ОДНОГО З ТУБІЛЬЦІВ .

У нашій пірозі сидило 20 воїнів .Слідом за нами пливло ще 5 пірог. Та полонені все ж пробували відбиватися. Вони поранили кількох нашіх і, напевно, були б заплатили за це життям; проте ми мали суворий наказ від Негору  і Гаріса привезти їх живими.
Пливли всього лише кілька хвилин. Але тієї миті, колипірога причалювала, один із полоненних , здоровений негр, вирвався з рук воїнів і стрибнув на берег. Двоє наших кинулося за ним, та велет ухопив в одного з них рушницю й,орудуючи нею, як дрюком,розчерепив обом голови. Ми почали стріляти, але під градом куль йому  все ж пощастило втекти в лісові хащі. Як потім ми дізналися, звали цього негра Геркулес.
Як ви гадаєте, Геркулес і „мганга”, якмй викрав місіс Уелдон,-- це одна і та ж людина? Чому ви так вважаєте? (Так. Геркулес – сильний, безстрашний, готовий іти на ризик).
У мене є сумнів. Чи зміг Геркулес дійти до Казонде? Які смертельні небезпеки чатували на негра, коли він таємно супроводжував невільничий караван? (Його могли роздерти хижі звіри, він міг загинути від голоду, стати жертвою дикунів-людоїдів,тубільці могли його впіймати й погнати з іншими на невільничий ярмарок). До того ж у нас є свідчення работорговця Негору: „Геркулеса вже давно зжерли леви й леопарди”. І хоча Негору – ненадійний свідок, ми не можемо бути повністю впевненими, що рятівником місіс Уелдон був саме Геркулес. Але я знаю людину, яка могла б нам прояснити ситуацію. Це юний Дік Сенд. Ми його запросили, і він готовий дати відповіді на ваші запитання.

• „ДІК СЕНД” ВІДПОВІДАЄ НА ЗАПИТАННЯ „СЛІДЧИХ”.

--  Чи впевнені ви в тому, що Геркулес подолав небезпечеий шлях до Казонде? ( Так, він дуже сильний, витривалий, цілеспямований.ДО того ж у мене є беззаперечне свідчення тому, що Геркулес дійшов до цього місця. Удорозі я отримав від нього записку).
    -- Чому Геркелес ризикував життям заради місіс Уелдон?( Колись місіс Уелдон і капітан Халл урятували Геркулеса та його друзів із напівзатонулого судна „Вальдек”.Геркулес хотів віддячити своїм рятівникам. Тому він безмежно відданий місіс Уелдон—у цьому немає жодного сумніву. І зробить все, що тільки можливо, аби врятувати її).
    -- То ви вважаєте, що Геркулес- це та людина, що здатна на подвиг заради своїх друзів?(Так, я переконався в цьому на власному досвіді. Те, що я залишився живим, язавдячую саме Геркулесу. Це він пробрався потемки до могили, в якій мене за наказом Негору прикували ланцюгом до стовпа, зачекав доки зоуйнують загату,а потім пірнув, і висмикнув із землі стовп разом зі мною. Так, ризикуючи власним життям, він урятував мене.Здійснив справжній подвиг. Але він не хоче, щоб про це говорили ).

   5. Учитель. Вважаю, що проведене слідство та наведені докази дають нам право зробити висновок,  що саме негр Геркулес викрав місіс Уелдон та її сина з факторії Алвіша в Казонде. Мотив вчинку—визволення з неволі друзів, яким негр був безмежно відданий, заради яких готовий на героїчний вчинок—подвиг.
   А тепер ми повертаємось знашого віртуального детективного агенства  знову в клас, щоб з`ясувати ще деякі елементи, які стосуються літературного образу Геркулеса. Проте ті навички, які ми здобули під час „слідства”, думаю, допоможуть розгадати дві літературні загадки.

1 ЛІТЕРАТУРНА ЗАГАДКА

-- Як ви думаєте, як Жюль Веррнпідказав читачам, що негр Геркулес – героїчна особистість?  (Дав ім`я міфологічного героя). Що спільного між  давньогрецьким міфологічним герєм Гераклом (Геркулесом) і негром Геркулесом?, літературним героєм Жуля Верна? (Обоє сильні, витривалі, безстрашні.Обоє здійснюють подвиги)                                                                                          
-- Який із 12 подвигів Геракла вам найбільше сподобався? А чим схожі подвиги негра Геркулеса на подвиги Геракла?(Цегероїчні вчинки заради визволення людей).
        Можливо, Жюль Верн хотів сказати читачам: У якому історичному часі  люди не жили, завжди знайдуться ті, хто готовий на подвиг, і завжди будуть ті, заради кого ці подвиги здійснюватимуться.


2  ЛІТЕРАТУРНА ЗАГАДКА

Образ Геркулеса літературознавці часто вважають „двійником Діка Сенда”. Чому? (Між ними багато спільного: обоє сильні особистості, обоє відчувають почуття вдячності,безмежно віддані тим, кого люблять, заради дорогих дюдей готові на героїчні вчинки,на самопожертву).  Але Дік Сенд – біла людина, а Геркулес – темношкірий. Що хотів сказати читачам письменник, наділяючи цих героїв спільнимирисами? ( Внутрішня сутність людини,краса людської душі не залежать від кольору шкіри).



v. СКЛАДАННЯ СХЕМИ-ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБРАЗУ ГЕРКУЛЕСА
                 Риси характеру Геркулеса в романі
  








ии










VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

Учитель. Нерору й Гарріс називали Геркулеса та його друзів-негрів „товаром” і „чорним деревом”. Я пропоную закінчити речення-звернення до работорговців: „Негр Геркулес—не чорне дерево”, а справжня  Людина, гідна великої поваги, тому що він...”

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Перечитати розділ „Гарріс і Негору”.
2. Підготувати проект „Цитатна характеристика образів Діка Сенда та Геркулеса”.
3. Підібрати матеріал до теми „Засудження рабства у творі”.
„ ...ЩОБИ СТАТИ В ПРИГОДІ „ (Характеристика образу Діка Сенда)
0
ТЕМА.  „ ...ЩОБИ  СТАТИ  В  ПРИГОДІ „
(Характеристика образу Діка Сенда)

МЕТА: навчати учнів аналізувати художній образ, сприймати великий за обсягом твір цілісно, розвивати спостережливість, навички уважного читання, уміння ілюструвати прикладами з тексту  на основі уважного читання риси характеру героя, чітко висловлювати власну думку; виховувати  активну життєву позицію, кращі людські якості: відданість, відповідальність, мужність, здатність до самопожертви; працювати над проблемним питанням.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до твору Ж. Верна, проекти, підготовлені учнями; гра „Мікрофон”.

ТИП УРОКУ:  урок-проект з елементами інтерактивних технологій.
  

ЕПІГРАФ                             ДУЖЕ РАНО ...ВІН УСВІДОМИВ СВОЄ  
                                             СТАНОВИЩЕ Й ДАВ СОБІ ОБІЦЯНКУ  
                                                            „СТАТИ  ЛЮДИНОЮ”.
                                                                                      ЖУЛЬ  ВЕРН

                                      
                                          Х І Д    У Р О К У

І.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
     1. Слово учителя.
    На сьогодні ви підготували географічні карти-схеми (заготовки видано на попередньому уроці), на яких ви зазначили особливості тваринного та рослинного світу африканського континенту.  Вони могли б стати  у пригоді Дікові Сенду.
     2. Робота у групах.
         І варіант – характеристика рослинного світу;
         ІІ варіант – характеристика тваринного світу.
  (див. додаток „Природа Екваторіальної Африки”, „Природа Південної Америки”)
- Чи виникло у вас бажання допомогти юному капітанові?  Чому?
  
         ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
1. Слово учителя.
„Дуже рано, у тім віці, коли ще зазвичай не замислюються над майбутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку ”стати людиною”- пише Ж. Верн про свого улюбленого героя.

А що значить „стати людиною”? Кожен з нас неоднозначно відповість на це запитання. А герой Жуля Верна знав , що він може бутилюдиною,  він повинен нею стати, що б то не сталося.
ЗАВДАННЯ: невипадково тему та епіграф уроку вчитель завжди пов`язуєміж собою. А це означає, що групи, які працюють над проектами по створенню образної характеристики Діка Сенда, повинні прийти до спільноговисновку та завершити логічний ланцюжок своїх доведень тезою  „...Щоби стати в пригоді”. Якщо група, створюючи захист, доведе свою думку цими словами, будемо вважати справу завершено.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ  
1.Робота в групах. ( 3 групи)
1 група – Загальна характиристика героя ( опрацювання розділу „Дік Сенд”)
2 група – Дік Сенд – капітан шхуни „Пілігрим”.
3 група – Дік Сенд – провідник на суші.

2. Слово учителя .
Групи підпорядковують свій проект, орієнтуючись на поданий план.

1. Портрет. Цитатна характеристика.
2. Кросворд ( на 10-12 питань).
3. Пакет ключових слів ( ПКС: відгадати епізод твору).
4. Інтерв`ю ( репортер – вчитель, Дік Сенд – будь–який учень з групи).
5. Ілюстрація найцікавішого епізоду, або героя, який міг би стати взірцем для тебе .
6. Висновок – доведення з тезою – відповіддю на запитання „Чи вдалося герою „стати людиною”? та для чого герой повинен ”стати людиною”?


РОБОТА 1 ГРУПИ

1. ** „ Дік був знайдений на ріжку піщаної коси Сенді Гук, що утворює вхід до порту Нью – Йорк у гирлі річки Гудзон”.

** „ У 4 роки він навчився читати, писати й рахувати. У 8 років пішов юнгою на корабель, який плавав у Південних морях. Потім навчався в школі у Сан – Франціско...був допитливим, здібним до науки хлопчиком, мріяв вивчати вищу математику і навігацію.”

** „ Капітан Халл заприятелював із славним, відважним хлопцем. Джеймс Уелдон зацікавився сиротою і віддав Діка до школи, потім улаштував матросом на своїй шхуні „Пілігрим. Дік був дуже вдячний капітанові Халлу та сім`ї Уелдон, щиро їх любив.”

2. Запитання до кросворду
1) Ім`я капітана, котрий погоджується поселити місіс Уелдон до своєї каюти. ( ХАЛЛ ).
2) Назва яхти, на якій відбудуться події роману „П`ятнвдцятирічний капітан”.( „ПІЛІГРИМ”)
3) „Команда „Пілігрима” – вмілі досвідченніморяки – жила як одна дружна ... „ ( СІМ`Я).
4) За походженням – португалець, він – кок ... .(НЕГОРУ)
5) На яку хворобу не слабував Негору? (МОРСЬКУ)
6) Дік – Сенд родом з...( НЬЮ – ЙОРКА).
7) Діка сенда знайдено на річці ... ( ГУДЗОН)
8) Діка змалку вабило ... (МОРЕ)
9) Чим особливо захоплювався Дік Сенд у школі ?( ГЕОГРАФІЄЮ)
10) Дік Сенд мав п`ятнадцять років , а мислив на...(ТРИДЦЯТЬ)
11) Причина загибелі п`ятьох членів екіпажу на чолі з капіпаном Халлом (КИТ)
12) Ім`я сина міссіс Уелдон (Джек)


3. ПКС:            Дік Сенд, Нью- Йорк, Гудзон, середній на зріст, життєва
                             боротьба, розумне обличчя, скупий на мову, мрія,
                             дитячий будинок, „дві правих руки й дві лівих ноги”.

4. Інтерв`ю.   (Гра „Мікрофон”).
• Що ви відчули коли почули, що міссіс Уелдон плистеме разом із вами до Сан- Франциско?
• Для чого вам знати китобійну справу, адже це не мистецтво навігіції?
• Як ви ставитесь до Джека? Чому ви стаєте йому „старшим братом”? Що означає бути „старшим братом”?
• Чи могли би ви довести думку , відповіддю на проблемне питання уроку, пов`язуючи епіграф та тему?

5. Робота з ілюстраціями.

6. Висновок. (Відповідь одного з членів групи).
      Своїми першими дорослими кроками у житті я забов`язаний сім`ї Уелдон . Я назавжди усмідовив своє становище й дав собі обіцянку „стати людиною”. Ви запитаєте : „Для чого мені цей важкий шлях?” – Я відповім: „Життя – не легке випробування. Воно має безліч тернистих стежинок. Пройшовши ними, я можу сказати, що я повинен бути у пригоді, я прагну подати руку всім, хто потрапив у біду, всім, хто за волею долі став жертвою несправедливості. Я прагну бути в приоді!”                                          


РОБОТА 2 ГРУПИ

1. ** „Всі були приголомшені смертю капітана Халла й маросів...”
** „Дік Сенд , Том, Нен, Том та інші негри стояли зі схиденими головами, проказуючи молитву за місіс Уелдон.”
** „На борту „Пілігрима” не зосталося жодного моряка...”
** „ Дік Сенд, схрестивши руки , непорушно стояв на палубі й дивився на хвилі, що поглиналикапітана Халла, якого він любив як батька.”
** „Доводилося дивитися небезпеці просто у вічі,бачити все так, як воно було.”
** „Юнак розумів, яку велику відповідальність бере на себе, проте ухилятись він не хотів...”
** „ Дік Сенд говорив упевненістю бувалого моряка...”
2. Запитання до кросворду.

1) Що промовила місіс Уелдон , коли шхуна підійшла до місця катастрофи шлюпки, в якій загинуло 5 моряків („ПОМОЛІМОСЯ”)
2) Серед просторів якого океану опинилося судно „Пілігрим”під час катастрофи? ( ТИХОГО)
3) Хто із людей, залишених на судні, був „незворушним”після подій з екіпажем судна? ( НЕГОРУ )
4) Скільки негрів було на судні?( П`ЯТЬ )
5) Прилад за допомогою якого капітан Халл щодня визначав  висоту небесних світил. ( СЕКСТАНТ )
6) Чим визначав Дік Сенд напрямок шляху?( КОМПАС )
7) „Звісно, відпадає всяка необхідність вести  „Пілігрим” до ... (ВАЛЬПАРАЇСО)
8) Що зносило шхуну з курсу? ( ТЕЧІЯ)
9) Який прилад було зіпсовано? ( КОМПАС )
10) Біля берегів якої країни було розбито шхуну? ( ПЕРУ )

3. ПКС:    відсутність капітана, юнга, пасажири, 5 негрів, пустельний океан,
благання про допомогу.

4. Інтерв`ю. ( Гра „ Мікрофон ”)

•   Як ви організували роботу на кораблі?                  
• Скільки днів вам прийшлося  боротися з негодою? Л
• Які заходи ви вжили, коли розпочався штормовий супутній вітер?
• Якими були ваші дії, коли буря перетворилася на ураган, і велетенські хвилі набігали швидше, ніж ішда шхуна-бриг, загроджуючи захлюпнути корму?

5. Робота з ілюстраціями.
6. Висновок. Дік Сенд відчував себе справжнім капитаном . Він відчував снбе, щокоманда, хоч і недосвідчена , робить все, щоби спастись. Він знав, що він повинен врятувати місіс Уелдон, Бенедикта, Джека: всіх пасажирів, і тому знав, що ті знання, які дав йому капітан Халл та освіту – Містер Уелдон, знадобляться у житті. Ось і настав час застосувати їх, адже мова йшла про життя людей, котрі у небезпеці. Тому ми можемо сказати, що він – справжня людина, він нею став, тому і став у пригоді людям, потрапившим у небезпеку.

РОБОТА 3 ГРУПИ

1.** „ Хоч Діеові Сендові й не поталанило довести „Пілігрим” до порту призначення, він міг пишатися бодай тим, що перепровадмв на берег живими і здоровимивсіх, хто був на його борту,а серед них дружину і сина Джеймса Уелдона.” (р. 14)

  ** „ Ти маєш бути нашим провідником на суші, як був капітаном на морі. Ми тобі довіряємо.”

  ** „ Дік Сенд знайшов 4 карабіни та близько 100 набоїв... . Не забув узяти і кішеньковий ліхтарик, 6 великих ножів, іграшкову рушницюдля Джека... .”
  
  ** „ Дік Сенд просив Гаріса, щоб той називав йому незнайомі дерева.”( р. 16 - спостережливість)
„ Однак Дік Сенд не поминув своєю увагою однієї невідповідності. За зсловами Гарріса,вони пнребували в пампі. А слово „пампа” мовою індіанців означає „рівнина”. Отож, „пампа” – це рівнина, де немає дерев. Пампа має вигляд пустелі...  А ця місцевість зовсім інша...” (р.17 – спостережливість)

** „ Дік Сенд уже склав собі певну думку про Гарріса. Він зрозумів: то зрадник”.

**  „Дік Сенд і по катастрофі судна вважав себе відповідальним за своїх супутників. Він повинен – більше, ніж будь-коли досі – зробити все, що від нього залежить, для порятунку людей, викинутих бурею на цей берег. Тільки він може врятувати своїх товаришів по нещастю: цю молоду жінку, її маленького сина, кузена Бенедикта, негрів... А що небезпека близько – він відчував.”

2. Завдання до кросворду.

1). Хто став провідником на суші?  (Дік Сенд)
2). За що подякувала місіс Уелдон Дікові Сенду, коли вони, живі-здорові висадилися на берег? (За відданість)
3). На який континент  потрапили герої, коли висадились на узбережжі? (Африка)
4). Антонім до слова ВОЛЯ. (Неволя)
5). Хто приніс записку від Геркулеса? (Дінго)
6). Чим повинна володіти людина, аби уникнути у житті помилок та нещасть? (Знання)
7). Про кого особливо турбувався Дік під час подорожі на суші? (Місіс Уелдон)
8). Яка споруда допомогла врятуватися від повені? (Термітник)
9). Країна Екваторіальної Африки, яка є центром работоргівлі? (Ангола)
10).Місто, у якому розташовано невільничий ринок? (Казонде)
11).Хто став жертвою на похороні Муані-Лунга? (Дік Сенд)
12).Хто з негрів загинув у Центральній Африці? (Нен)

3. ПКС: червоний стовп, біла людина – жертва, очікування смерті.

4.Інтерв`ю з Діком Сендом.

• Єдиний раз під час переходу ви відчули себе щассливим. Коли це було? (Коли Дінго приніс записку від Геркулеса про те, місіс Унлдон та її син живі).
• Ви убили Гарріса. Як це сталося? Здається тоді ви відчули, що після цього вчинку вам не жити.(Я убив Гарріса, почувши звістку, що місіс Уелдон і Дік вже неживі.Саме тодія озвірив та вбив Гарріса. Я зрозумів, що за цей вчинок я попдачуся своїм життям. Але, навіщо жити, якщо  не можеш стати в пригоді тим, кого ти любиш?)
• Ви залишилися живими та врятували житття близьким людям. Ви виконали людський обов’язок бути в пригоді та здійснили свої заповітні мрії. Які вони? (Я став сином містера й місіс Уелдон, закінчив з відзнакою мореплавну школу, став капітаном одного із суден Джеймса Уелдона. Я став людиною.)
   5. Робота з ілюстрацією.
       6. Висновок. Подорожуючи сушею, Дік Сенд переміг все: негоду, біль втрати, погодні козні, страх смерті, якої не боявся. Пройшовши з Діком Сендом шлях суходолом, ми вважаємо, що він досягнув мети, виконав обіцянку стати людиною: він умів співчувати, жертвувати собою, бути відданим дорогим людям, мав почуття відповідальності за них, міг віддати свою любов, сили, час здоров’я задля них. Він став у пригоді, тому не втратив людяності.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ. ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ.

Учитель. Так щасливо закінчилася історія однієї подорожі, що могла б занінчитися набагато трагічніше, якби серед мандрівників не було  Діка Сенда, який втілюючи найкращі риси Людини, зумів перебороти всі труднощі й нещастя.
Чого нав чив нас Дік Сенд?
Як бути людиною, які риси виховувати в собі, щоб стати гідним слова людина.

V. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ.
- Підготуватися до характеристики образу Геркулеса (цитати).
- Підготувати повідомлення пр Громадянську війну 1861 – 1865 рр. у США.
- Провести дослідження за розділами X – XI.
- Підготувати повідомлення про героя давньоримської міфології на ім’я Геркулес.
Переказ ключових епізодів роману Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”
0
ТЕМА: Переказ ключових епізодів роману Ж.Верна
„П`ятнадцятирічний капітан”

МЕТА:повторити відомості про життя Ж.Верна;сформувати уявлення про
роман як літературний жанр; вчитися працювати з текстом; розвивати
зв`язне мовлення шестикласників, уміння переказувати ключові епізоди
художнього твору; виховувати естетичні смаки учнів
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта світу, картки з кросвордом, текст роману,інтерактивна дошка
ТИП УРОКУ: комбінований з використанням інноваційних тезнологій

ЕПІГРАФ ЛЮДИНА –ВСЕ ОДНО ЩО ЦЕГЛА:
                                        ОБПАЛЮЮЧИСЬ, ВОНА СТАЄ
                                        ТВЕРДОЮ.
Б.ШОУ
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
а) Виконання індивідуальних завдань( ** кросворд; **„Розплутай нитку”(з`єднай потрібний роман з місцем його дії); **пройти лабиринтом та дізнатися про те, що винайшов Ж.Верн ; ** відновити співвідношення між іменами героїв роиану „П`ятнадцятирічний капітан” та їхніми функціями на борту „Пілігрима” ).-( див. Додаток 1-4)
б) Бесіда з класом за запитаннями (або літературний диктант – Додаток 5)
II. Робота за темою уроку.
1. Слово учителя. Акцентування уваги на вирішення проблемного запитання.                                                                                             (слайди 1,2)
2. Повідомлення групи географів про градусну сітку землі; географічні координати з використанням фізичної карти світу.
3. Робота над змістом 1 глави твору (переказ ключових епізодів).
4. Словникова робота.                                                        (слайди 3,4)

ПІЛІГРИМ – чужоземець, паломник, мандруючий         богомолець.
ШХУНА – БРИГ – судно, що має кілька щогл, оснащені    косими вітрилами.
                     5. Бесіда за запитаннями
а) Чи випадково Ж.Верн дає таку назву шхуні?
б) Як ви можете пояснити переносне значення слова „пілігрим”?
   6. Робота з підручником. Розгляд ілюстрацій і визначення в них епізодів, зображуваних автором.
.
    7.Робота над розділами роману.(1-2 розділи) .       (слайди 5,6)
                                                          

а) Розкажіть про пасажирів судна. Чому вони опинилися на „Пілігримі”?
б) Що ви дізналися про  екіпаж судна?
в) Які почуття викликають у вас герої твору?
     8. Пошук опису зовнішності героїв у тексті. Доповнення їх усними характеристиками.
МІСІС УЕЛДОН , ДЖЕК- хоробрі, витривалі, мужні.
БЕНЕДИКТ – дивний дослідник- ентимолог.
ДІК СЕНД – рішучий, відважний.
НЕГОРО --  дивний, скритний.
КАПІТАН ХАЛЛ – справедливий, професіонал.
         9. Робота з текстом. (4 розділ)
а) Які герої з`являються на борту „Пілігрима”?
б) Зачитайте уривки ,присвячені потерпілим на судні „Вальдек”.
в) Хто, крім людей, був на затонулому судні? (Дінго)
г) Розкажіть, що дивного було у поведінці Дінго? Як він ставився до людей на судні?
  10. Евристична бесіда.
а) До якого жанру літератури слід віднести твір Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”?
б)  Пригадайте визначення жанру „повість”.
в) Які різновиди цього жанру існують?(повість-казка, автобіографічна повість).
III. Опрацювання елементів теорії літератури
а) Робота над схемою.                   

б) Опрацювання елементів теорії літератури.
ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН – один зрізновидів роману,
що наповнений великою кільлістю
пригод та незвичайних подій. Йому
притаманний напружений сюжет, на-
сичений таємницями, загадками, не-
звичайними подіями у їхньому роз-
втку.                    (слайд 7)

ГЕОГРАФІЧНИЙ РОМАН – науково обгрунтований ро-
ман, в основі  сюжету якого покладено
географічну помилку.
IV. Підсумок уроку.
а) Евристична бесіда.
* Які головні труднощі виникли у героїв роману на морському шляху?
* Як поводились герої за цих складних обставин? Які риси характеру про-
явили? Як ставились один до одного?
* Чи відповідає характерам героїв твору вислів Б.Шоу? Поясніть свою
думку.
Загибель екіпажу

Капітан був юним, мав Врятовані негри не знали
мало досвіду морської справи



                                                  клю   чові    
                                                                                                      (слайд 8)

                      ВИПРОБУВАННЯ

                                                   епізоди



Підступність Негору Буря, шторм


ВИСНОВОК. Роман Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”—пригодницькийгеографічний роман.Герої потрапляють в різні екстримальні ситуації, з яких виходять переможцями, хоча і втрачають дорогих людей.
Давньогрецький драматург Софоклвлучно сказав:
В мире много сил великих,
Но сильнее человека                            (слайд 9)

Ничего на свете нет.
V. Домашнє завдання: прочитати розділи роману;  вивчити поняття „пригодницький роман”; підібрати приклади, які ілюструють силу людського характеру; підготувати кросворд позмісту 1 частини роману.












ДОДАТОК 1

1. В якій країні народився Ж.Верн?
2. Що вивчав у Парижі?
3. Де відбуваються події роману „З Землі на Місяць”
4. Місто, в якому народився письменник?
5. Країна до якої мріяв виїхати Ж.Верн?

1

2

3

4

5













                                                    ДОДАТОК 2



( „Розплутай нитку”- з`єднай назву роману з місцем його дії)


„Навколо місяця”










       ДОДАТОК 3

(Що винайшов Ж.Верн ? Про це ви дізнаєтесь, якщо пройдете
лабіринтом.)



ДОДАТОК 4

( Відновити співвідношення між іменами героїв роману    „П`ятнадцятирічний капітан” та їхніми функціями на борту    „Пілігрима”)



ДІК  СЕНД                       ЮНГА

НЕГОРУ                            КАПІТАН

ГОВІК                                БОЦМАН

ХАЛЛ                                 КОК





                                       ДОДАТОК 5

                                 Літературний диктант .
1.Куди вперше зазирнули люди завдяки французькому письменнику Ж.Верну? ( Місяць, інші світи)
2. Хто є засновником сучасної космонавтики? (Костянтин Ціолковський)
3. Хто з відомих дослідникіі печер завдячував  Ж.Верну? (Норберт Костере)
4. Про що шкодував Ж.Верн , говорячи про себе, що „морська кар`єра не увійшла в його долю здитинства”?(Що не став моряком)
5. Місце народження Ж.Верна. (Нант)
6. Твори яких письменників посідали почесне місце у біографії Ж.Верна?
( Д.Дефо )
7. Скільки років було Ж.Верну коли він планував свою втечу на вітрильнику до Індії? (  11 років )
8.Скільки томів увійшло до літературної спадщини Ж.Верна?  (130 томів)
9. Що любив письменник так само , як море? ( науку )
10. Яку назву має головна літературна праця Ж.Верна, яка включає вскбе 63 романа та 2 збірки повістей і оповідань?   ( „Незвичайні подорожі”)

11. Скільки років автор присвятив написанню цієї праці?    ( 40 років)
12. Скільки фантастичних ідей із 180 стали нездійсненими? ( лише 10)

Передплата на журнал "Зарубіжна література в школах України" - найкращий подарунок для вчителя! Індекс видання 90230